פורנו משבש את היכולת שלנו לדמיין - Passionate society

פורנו משבש את היכולת שלנו לדמיין


ידעתם שפורנו משבש את היכולת שלנו לדמיין?



לפני 20 שנה צפייה בפורנו הייתה עדיין בגדר טאבו בחברה.

היום כשהגישה לאינטרנט ולתכני פורנו בפרט ממש בהישג יד, הרגל הצפייה בפורנו כבר לא נחשב לטאבו. נהפוך הוא, הצפייה בפורנו הפכה להיות דבר מנורמל כל כך שאנשים שלא צופים בפורנו -  נחשבים למוזרים.

הפורנו הפך להיות נגיש  - לא צריך להחביא מתחת למיטה אף מגזין או פוסטר ארוטי, יש רק לגשת לטלפון או ללפטופ הקרוב והופ! עולם שלם של סקס והרפתקאות.

הפורנו פופולרי יותר מאי פעם, והנתונים מדברים בעד עצמם:

הנה רק כמה נתונים סטטיסטיים על מצב הפורנו מהשנתיים האחרונות, על פי אחד מאתרי הפורנו הפופולריים והגדולים ביותר בעולם - Pornhub

  • –בשנת 2017 בלבד, אתר Pornhub קיבל 5 מיליארד כניסות לאתר. זה כמעט 1,000 כניסות בשנייה, או 78.1 מיליון ביום - הרבה יותר מאוכלוסיית הממלכה המאוחדת של בריטניה כולה!
  • מספר זה קפץ מאז ל -5 מיליארד כניסות באתר בשנת 2018, ו - 42 מיליארד כניסות באתר בשנת 2019.
  • בשנת 2018 נצפו כ-109,012,068,000 סרטוני פורנו בפורנהב.
    אם כל אדם בכדור הארץ יצפה ב-14 סרטונים בשנה, זה עדיין יהיה פחות מכמות סרטוני הפורנו שנצפו ב-2018 בפורנהב.

  • יותר מ-5,824,699,200 (מיליארדים!!) של שעות נצפו באתר Pornhub רק ב-2019 זה שווה ערך לכמעט 665 מאות שנים של תוכן, רק שכל זה - נצרך בשנה אחת, באתר - פורנו – אחד – בלבד!

אחרי שהבנו כמה התופעה הזו פופולרית, ומעבר לכך שצפייה בפורנו משפיעה על תפיסות מגדריות, על תפיסות דימוי גוף וביטחון עצמי, נשאלת השאלה -
איך זה משפיע על המוח שלנו והאם זה מגביל את חופש הדמיון שלנו?

אתחיל מדוגמה די פשוטה.

 לפני זה אציין רק כמה פרטים בסיסיים על המוח שלנו ואיך הוא עובד - המוח שלנו מורכב מ-כמאה מיליארד עצבים מיוחדים הנקראים נוירונים, אלו מובילים אותות חשמליים הלוך ושוב בין חלקי המוח החוצה לשאר חלקי הגוף. תארו לעצמכם שאתם לומדים לנהוג: המוח שלכם שולח אותות לידיים ולרגליים שמתרגמים את האותות לפעולות.

בכל פעם שמסר עובר במסלול עצבי, המסלול מתחזק. עם מספיק חזרות, המסלול הנוירוני שלכם יתחזק כל כך, שתלחצו על הדוושות השונות ותאחזו בהגה בלי לחשוב על זה בכלל. תהליך זה של בניית מסלולים עצביים טובים ומהירים זו הדרך בה אנו לומדים כל מיומנות חדשה, בין אם זה שינון נוסחאות מתמטיקה או נהיגה ברכב.  אבל יש בעיה אחת, - המוח שלנו הוא איבר רעב מאוד. הוא אולי שוקל רק 2% ממשקל הגוף, אבל הוא אוכל 20% מהאנרגיה והחמצן שלנו. יש תחרות עזה למדי בין מסלולי המוח, והמסלולים שלא מתורגלים מספיק יוחלפו ככל הנראה. כלומר, רק המסלול החזק ינצח.

וכאן נכנסת ההשפעה של צפייה בפורנו על המוח שלנו, גם פורנו יוצר מסלולים חדשים לאורך זמן במוח. למעשה, פורנו הוא מתחרה כה אכזרי שכמעט שום פעילות אחרת לא יכולה להתחרות בו, כולל סקס אמיתי עם בת/בן זוג אמיתי/ית. למעשה, פורנו יכול להשתלט על היכולת הטבעית של המוח לקיים יחסי מין ממשיים. ד"ר נורמן דויד, חוקר באוניברסיטת קולומביה, מסביר כי פורנו יוצר תנאים מושלמים ומפעיל את שחרורם של הכימיקלים הנכונים כדי לבצע שינויים מתמשכים במוח.

התנאים האידיאליים ליצירת מסלולים עצמיים חזקים נוצרים כאשר אנחנו נמצאים במצב אותו מכנים "זרימה". "זרימה" הינו מצב פסיכולוגי של סיפוק עמוק מתשומת לב ממוקדת. קחו לדוגמה מצב שבו אתם משחקים משחק מחשב, מנהלים שיחה סוערת עם חברים, קוראים ספר מרתק ולא יכולים להוריד את המבט ממנו. במצב זה של "זרימה" אנחנו שקועים בסיטואציה כל כך עמוק שאנחנו לא שמים לב לסביבה ואנחנו מאבדים את תחושת הזמן. במצב כזה המיקוד הוא אינטנסיבי. הזיכרון פנומנלי. וכעבור שנים, עדיין נזכור מילים מדויקות של השיחה או פרטים של מה שקראנו.

ועכשיו דמיינו מישהו או מישהי יושבים מול המחשב ומחפשים אחר תוכן פורנוגרפי לצפייה, שום דבר לא יכול להתחרות כרגע בתשומת הלב של מי שצורך את התוכן.

זה המצב האידיאלי להיווצרות של מסלולים עצביים, הצרכן עובר מתוכן לתוכן עד שהוא מוצא את התמונה המושלמת, בלי להבין שהתמונות שהוא מעביר עד שהוא מגיע לתמונה המושלמת נצרבות במוח בצורה כל כך עמוקה שמעצבת את המסלול העצבי שלו לזמן ארוך מאוד ואפילו – לנצח!

מצב כזה משפיע בצורה משמעותית על הדרך בה אנשים תופסים יחסי מין, מיניות ובכלל יחסים בין אנשים.

בצורה לא מודעת, המוח שלנו מצלם תמונות מסוימות שמלוות אותנו לכל מקום.

צפייה בפורנו משפיעה על תפיסות של סקס, של הצורה והדרך בה נחווית ונראית מיניות ואלו מלוות אותנו לסיטואציות המיניות בחיינו. כאשר אנחנו מגיעים לסיטואציה מינית כשבמוחנו חקוקות תמונות מתוך סרטי פורנו, אנחנו אוטומטית מתעלמים מהחוויה הממשית ונצמדים ל"תסריט" כתוב. בצורה זו נאבד מימד הדמיון, אין ביכולתנו לחשוב יצירתית על הסיטואציה כי אנחנו לא מכירים מצב אחר של חוויה מינית.

 

מצב כזה יוצר בעייתיות בכמה אופנים:

  1. פער בין התפיסה של סקס לבין החוויה הממשית של סקס - לדוגמה: הפער כאשר אני צופה בסרט פורנו והוא מהנה ומסעיר ועוזר לי לגמור אל מול חוויה בה הסקס
    לא מהנה או מסעיר ואני לא מצליחה לגמור.

  2. פער בין סיפוק רצון אישי לבין התפיסה החברתית והתרבותית של קיום יחסי מין - אפשר במקרה זה לדבר על תופעה שחוות נשים רבות. זה כבר לא סוד שנשים רבות לא גומרות מחדירה (ראו ערך מיתוס נקודת הג'י) ועם זאת נשים רבות המקיימות קשרים הטרוסקסואליים חוות סקס, בו חדירה זה האספקט העיקרי של הסקס. משמע, אנחנו מקיימות יחסי מין על פי "תסריט" החדירה למרות שרובנו לא גומרות וזה כי ההסכמה הרווחת היא שיש לחוות סקס ככזה - או יותר נכון, מה שחשוב על פי סרטי הפורנו זו הגמירה הגברית שחייבת לכלול חדירה.

  3. חוסר רצון או יכולת לקיים יחסי מין ממשיים - צפייה ממושכת בפורנו יכולה לגרום להתמכרות. התמכרות לסוג זה של תוכן יכולה לעוות לנו את התפיסה של המציאות כולה עד כדי אי יכולת או חוסר רצון לקיים מפגשים פיזיים המממשים את החוויה הנצפית על מסך הוידיאו.

 

חשוב שסרטים פורנוגרפיים לא יהוו תחליף למציאות. התכנים האלו משפיעים רבות על המוח שלנו ובכלל על התפיסות המציאותיות שלנו על יחסי מין. אז אולי חלק מכם שקוראים את המאמר לא רואים סיבה בעייתית בצפייה של תכנים אלו, אבל חשוב להבין מה עומד מאחורי מה שאנחנו צופים מלבד ההנאה הרגעית. המילה פורנוגרפיה מגלמת בתוכה את המשמעות שלה - פורנה (זונה ביוונית) וגרפיה (כיתוב ביוונית). כלומר, זנות מתועדת ובמקרה שלנו זנות מצולמת.

בניגוד למה שנגלה לפנינו בסרטים פורנוגרפיים, סיטואציות מיניות עם אנשים הן קצת יותר מורכבות, הן יכולות להגיע בצורות כל כך שונות אחת מהשניה. הן יכולות להיות חיוביות או שליליות כי כל אדם נושא מטען אחר איתו, חווה, מתנהג וחושב על דברים בצורה אחרת. אז זה ממש לא אומר שתפסיקו לראות פורנו עכשיו, אבל אולי כדאי רגע לעצור ולחשוב האם זה מה שאנחנו רוצים. יותר מזה, יש לשאול את עצמנו - האם מה שאנחנו חווים כ"סקסי" זה מחשבה שאנחנו יצרנו לבד או שזו מחשבה שנוצרה בעקבות צפייה בסרטים שהגדירו לנו מה זה "סקסי"? יכול מאוד להיות שמה שמוגדר "סקסי" בסרטים זה מה שמושך אתכם כרגע מחשבתית ופיזית - וזה בדיוק מוכיח את הכוח של הפורנו עלינו.

לצאת מהרגלים של צפייה בפורנו ולהפעיל את הדמיון אלו דברים שיכולים להיות מאוד קשים אצל חלקנו. עם זאת אפשר לראות דברים אחרת, אפשר להנות ואפילו מאוד מהדמיון. אמרו את הקלישאה הזו כבר לפני אבל היא באמת נכונה Practice makes perfect - זה תלוי רק בנו וברצון לתרגל את החלקים הרדומים במוח.
בנוסף, אנשים רבים העידו שכשהם מאוננים ללא פורנו, ואשכרה מדמיינים סיטואציות מיניות, האורגזמות שלהם עוצמתיות פי כמה וכמה. ועם הזמן – המוח שלהם מצליח לדמיין סיטואציות מיניות כל כך ריאליסטיות, שאין להם בכלל צורך בפורנו יותר.  

נסו להתאמן ואולי תופתעו מהדמיון המופלא והמענג שיכול לספק המוח שלנו שיושב לו שם למעלה ומחכה שנעיר את מסלולי החשיבה שזנחנו.

 

 כתבה - מיכל אפרתי ♥ 

 


ביביליוגרפיה: bibliographie

 

https://journal.media-culture.org.au/index.php/mcjournal/article/view/773

 

https://positivepsychology.com/what-is-flow/

 

https://fightthenewdrug.org/how-porn-changes-the-brain/#c11

https://fightthenewdrug.org/by-the-numbers-see-how-many-people-are-watching-porn-today/

 

https://fightthenewdrug.org/how-porn-can-mess-with-your-brain/

 

https://www.youtube.com/watch?v=gRJ_QfP2mhU&t=61s

 

 

חזור לבלוג